Devlet” ve “İslâmî merkez” ya da “merkez” neresi, “çevre” nereye düşer? (2)

“`html

Türkiye’nin Kültürel Krizi: Asimilasyon ve Eliminasyon Süreci

Türkiye, yaklaşık iki yüzyıldır, asimilasyon yani kendine olan güvenin kaybolması ve ardından yok olma, intihara sürüklenme tehlikesi ile karşı karşıya. Bu süreç, ülkenin tarihini şekillendiren değerleri, kültürel yapısını ve ruhunu tehdit eder hale gelmiştir.

Amerikan Muhafazakâr Aydınların Yansımaları

Şerif Mardin’in Amerikalı sosyal teorisyen Edward Shills’ten ilham alarak geliştirdiği “merkez-çevre” kavramını yeniden ele almak gerekir. Ancak bu sefer, gerçek anlamda ve doğru bir şekilde Türkiye’nin dinamiklerine uyarlayarak konuşmalıyız.

Edward Shills, Robert Nisbet ile birlikte Amerikan sosyal teorisinin önemli isimlerindendir. Onlar, Chicago Üniversitesi çevresinde toplanmış ve sosyal teorinin evriminde önemli bir rol oynamışlardır.

Robert Nisbet’in “Sosyolojik Düşünce Geleneği” adlı eserini Türkçeye çevirmiş olmam, bu teorileri tanıtmak adına bir katkı sunmak istendiğinden kaynaklandı. Shills’in, “Tradition” (Gelenek) adıyla bilinen kitabının da Türkçeye kazandırılması gerektiğini düşünüyorum. Türkiye’deki İslami kesimlerin aydınları ile Batı’nın bu öncü muhafazakâr düşünürleri arasında bir diyalog başlatılması, ülkemizin düşünsel yapısını zenginleştirebilir.

Ancak günümüzde bu muhafazakâr düşünürlerin de etkisi azalmış durumda; Batı’da liberal görüşlerle beraber postmodernizm, radikal akımları besleyerek düşünce merkezini derinden sarsmıştır.

Postmodernizmin Etkileri ve Entellektüel Boşluk

Cassirer, Batı düşüncesinin yaratıcılığının yitirilmesinin sebeplerinden birinin “entelektüel merkez” fikrinin yokluğu olduğunu belirtiyordu. Erken bir dönemde bu kaybı görmek, onun sembolik formlar üzerine yazdığı eserlerin bir sonucuydu. Modernizm ile gelen sanat anlayışları, aslında merkezi düşüncenin sağlam olmadığını gözler önüne seriyor.

Düşüncenin Kalbi: Türkiye’nin Kültürel İhtiyacı

Burada, Türkiye’nin İslami merkezinin yitirilmesi ve bunun kültürel bir intihar sürecini nasıl doğurduğu üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Entelektüel merkez kavramına bakış açımızı gözden geçirmeliyiz.

Edward Shills, toplumun değerlerini, ruhunu ve kültürünü “merkez” olarak tanımlarken, bu temel değerlerin dışındaki oluşumları “çevre” olarak nitelendiriyor. Toplumun ruhu, bu merkezde anlam bulurken, çevre ise marjinal unsurları ifade ediyor.

Şerif Mardin ise Türkiye’deki laik devletin “merkez” olduğunu, İslami çevrelerin ise “çevre” konumunda yer aldığını belirtmiştir. Bu perspektif, Türkiye’deki asimilasyon ve eliminasyon sürecini anlamak açısından önem taşımaktadır.

Kültürel İnkâr Süreci ve İslami Kimlik

Türkiye, Tanzimat dönemi ile birlikte İslami kimliğinden şüphe etmeye başladı. Cumhuriyet ile birlikte ise Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ifade ettiği şekilde “kültürel inkâr” süreci içinde buldu kendini. Radikal Batılılaşma projeleri, toplumun medeniyet köklerini inkar ederken, İslami değerler hızla toplumun her alanından uzaklaştırılıyor.

Günümüzde ise, Nietzsche’nin pasif nihilizm olarak tanımladığı bir durumla karşı karşıyayız; hedonizm, toplumda bir bilinç kaybına yol açıyor ve bu durum, kültürel intiharın eşiğini zorlamaktadır.

Devletin Rolü ve Yeni İdeolojik Yapılar

Bu ülkede yanlış bir söylemle “2500 yıllık devlet tecrübesi var” gibi masallar anlatılıyor. Lakin gerçekte milletin devleti artık yok olma aşamasına geldi; bu durumu fark etmek gerekiyor.

Modernleşme sürecindeki devrimler, aslında toplum üzerinde hiçbir etki yaratan bir yapı kurmuş değil. Ülkenin sosyolojisini değiştiren şebekeler, bu durumu derinleştirirken, milletin devleti yok olmuş durumda.

Şu an, popülist ideolojiler ve yeni milliyetçi akımlar, Türkiye’yi tehlikeli bir çıkmaza sürüklemektedir. İslami merkez, entelektüel, siyasal ve sosyal boyutlarıyla birlikte yitirilmiş durumdadır.

Bu noktada, derin düşünmek ve uzun soluklu okumalar yapmak, Türkiye’nin geleceği için son derece kritik bir hale gelmiştir.

“`

Related Posts

Türkiye’den göz kamaştıran ithalat: 3 milyon adet gözlük aldık

Ocak-nisan döneminde Türkiye, 103 milyon doları aşkın ödeme yaparak 2 milyon 935 bin güneş gözlüğü ithal etti. En fazla dış alım Çin ve İtalya’dan yapılırken, Tayland, İspanya ve Yunanistan da gözlük pazarında öne çıktı.

Borsa İstanbul’da bir hisseye kredili işlem yasağı getirildi

Borsa İstanbul, Volatilite Bazlı Tedbir Sistemi (VBTS) kapsamında Adese GYO paylarına 9 Temmuz 2025’e kadar kredili işlem yasağı getirdi.

Plaj fiyatları belli oldu: Bodrum ve Çeşme rekora koşuyor, yüzde 300 zam

2025 plaj sezonu yüksek fiyatlarla başladı. Bodrum, Çeşme, Fethiye ve Marmaris’teki özel plajlarda giriş ücretleri geçen yıla kıyasla yüzde 20 ila yüzde 300 arasında arttı. Bodrum’da 225 Euro, Çeşme’de ise 5 bin 500 TL’ye kadar çıkan fiyatlar, tatilcileri zorluyor.

30 milyon dolarla Türkiye’de ilk kez kurulan şirket iflasın eşiğine geldi

Türkiye’de endüstriyel kenevir üretimini ilk kez hayata geçiren ve 30 milyon dolarlık yatırımla Samsun’da dev bir tesis kuran Keneviro, mali darboğaza girdi. Şirket hakkında mahkeme 3 ay süreyle geçici mühlet kararı verdi.

Kulisler bunu konuşuyor: Temmuz ara zammı!

2025 yılının ilk yarısında hızla yükselen enflasyon, çalışanların alım gücünü adeta yedi bitirdi. Ocak ayında yapılan zamlarla 17.002 TL’den 22.104 TL’ye yükseltilen asgari ücret, yılın sadece ilk beş ayında reel değerini büyük ölçüde kaybetti …

İflasın eşiğinden almakla kalmadı, kârına kâr kattı! Efsane CEO bakın nereli çıktı

Türk CEO Tufan Erginbilgiç, Rolls-Royce’u iki yıl önce iflasın kıyısından alarak olan tarihi bir dönüşüm sürecinden götürdü. 2022 yılında göreve geldiğinde şirketi “yıkılmakta olan bir platform” olarak tanımlayan Erginbilgiç, bu sert tespiti …